lørdag 10. januar 2009

Nyttårsforsett

En ting jeg aldri har vært noen fan av er tradisjonen nyttårsforsett.
På begynnelsen av et nytt år det meningen at vi skal se de nye mulighetene og legge fra oss det gamle skvipet.

Nyttårsforsett er ikke ting vi , skal og vil gjøre. Nyttårsforsettene er alle de tingene vi føler at vi egentlig burde ha gjort. Begynne å trene, bli sunnere, slutte å røyke, være mer sosiale osv.

Men forventer vi at det egentlig skal bli noen realitet ut av disse forsettene? Nei. Selve begrepet er et av de mest viljeløse og apatisk begrepene jeg vet om.
Jeg lukter ulykkelighet, kols og fedme i lang vei.

"Ja ja, jeg prøvde ihvertfall".
Nei, du prøvde ikke. Hvis du prøvde hadde du ikke kalt det et nyttårsforsett. Et halvhjertet forsøk er så godt som inget forsøk.

Joda, jeg høres vel litt krass ut. Men unnskyldninger og planer uten fundament er jeg ingen tilhenger av.
Nei, gi meg heller en plan for tiden fremover så skal jeg tro og støtte hvem det skal være.

Jeg har ingen nyttårsforsett om å begynne å trene igjen.
Jeg skal, vil og begynne å trene.



4 kommentarer:

Michaela sa...

haha følte at det gikk direkte på innlegget mitt der jeg skrev akkurat det at jeg var glad så lenge det varte :P

Lene sa...

Jøss... Nytt blogginnlegg! ;-)

Julie sa...

Haha. Nei, det var faktisk ingen reaksjon på ditt innlegg, men noe jeg hadde tenkt å skrive før jeg så ditt. :P Tilfeldigheter er sære.

Kathleen sa...

Enig med deg. Nyttårsforsetter er teite. Å slutte/begynne med noe er ikke lettere første januar enn tja, la oss si midt i oktober. F.eks. var det i påskeferien i fjor jeg bestemte meg for å trene, og det klarte jeg faktisk (intill Roskilde rota til alt, hehe). Men jeg er faktisk fornøyd med det jeg har klart i år allerede, jeg tok meg selv i nakkeskinnet og nå har jeg endelig orden på livet.

Dessuten er det bedre å tenke "Nyttårsforsetter? Hvorfor det, jeg er jo bra nok allerede!" :P